Program
<h4><strong>Mandag 20. september</strong></h4><p>Forberedelser til første kursdag:<br><i>- Kurshefte om individuell veiledning og supervisjon i allmennpraksis</i><br><i>- Spesialistforskriften med kommentarer</i><br><i>- Temaheftene Felles kompetansemål og Allmennmedisin kliniske læringsmål</i><br><i>- Finn et eksempel fra egen læring mens du selv var under spesialisering i allmennmedisin. </i><br><i> Hva var situasjonen? Fikk du råd eller veiledning? Hva lærte du?</i></p><p> </p><p>08.30 - 8.45 Velkommen og plan for dagen</p><p>08.45 - 9.45 Presentasjon av deltakerne, som deles i to grupper. </p><p>09.45 -10.00 Pause</p><p>10.00 - 10.40 Kort innledning om læringsmål, læringsaktiviteter, vurdering, attestasjon og godkjenning. </p><p>10.40 - 11.00 Første samtale mellom individuell veileder og ALIS. Eventuelt to varianter av denne. <br><br>11.00 - 12.00 Lunsjpause</p><p>12.00 - 12.40 Foredrag om veiledningspedagogikk: Hvordan kan samtaler med veileder bidra til læring? <br> Åpne spørsmål. Praksistrekanten. Viktigheten av konkrete eksempler.</p><p>12.40 - 13.00 Veiledningssamtaler. Hvordan og hvordan ikke? (2 filmer som demonstrasjon)</p><p>13.00 - 14.15 Ferdighetstrening (rollespill) i grupper på tre. Deltakerne skifter på å være veileder, <br> ALIS og observatør. Roteres etter 20 minutter. Samtale i plenum om erfaringene</p><p>14.15 - 14.30 Pause</p><p>14.30 - 15.10 Tilbakemeldinger. Å gi og motta. Innledning, samtale i plenum</p><p>15.10 - 15.30 Avslutning: Hva tenker vi nå? Hva lurer vi på? Hvordan ser vi på oppgavene med å <br> være veileder og supervisør?</p><p>15.30 Slutt<br><br>20.00 Middag på Hundholmen</p><h4><br><strong>Tirsdag 21. september</strong></h4><p>Forberedelser til kursdag 2:<br><i>- Gjennomfør en evalueringssamtale med din ALIS</i><br><i>- Hvordan synes du din læring som spesialistkandidat har vært til nå?</i><br><i>- Hvordan synes du veiledning og supervisjon har fungert til nå?</i><br><i>- Hva kan forbedres eller gjøre at du lærer mer?</i><br><i>- Gjennomfør en felleskonsultasjon med din ALIS, knyttet til ett eller flere av læringsmålene 042-050</i></p><p>08.30 - 8,45 Velkommen og plan for dagen</p><p>08.45 - 10.15 Erfaringsutveksling. De samme gruppene som på første kursdag. <br> Hver deltaker får inntil 5 minutter. «Fortell om egen virksomhet <br> som veileder/supervisør, om innholdet i evalueringssamtalen. <br> Hva lurer du på nå? Hva vil du gjerne bli bedre på som veileder/supervisør?»</p><p>10.15 - 10.30 Pause </p><p>10.30 - 11.00 Kort repetisjon om åpne spørsmål, praksistrekanten og tilbakemeldinger. <br> Nye demonstrasjoner (rollespill eller filmer)</p><p>11.00 - 12.00 Lunsj</p><p>12.00 - 13.30 Felleskonsultasjon med supervisør. Film med to eksempler vises i plenum. <br> Deretter ferdighetstrening med rollespill to og to. </p><p>13.30 - 13.45 Pause</p><p>13.45 - 14.30 Kompetansevurdering og godkjenning av læringsmål. Veileders dobbeltrolle som hjelper <br> og som sensor. Hvilke dilemmaer kan oppstå? Hvordan gjør vi det i praksis? </p><p>14.30 - 15.00 Hva gjør veileder ved grunnleggende tvil om ALIS bør godkjennes? <br> Og hvordan kan saksgangen bli?</p><p>15.00 Evaluering sendes ut.</p><p>15.15 Muntlig kursevaluering i plenum</p><p>15.30 Slutt</p><p>18.00 - 20.00 Helsepolitisk debatt om fastlegekrisen og kommunal ledelse. <br> Markus Moe, Dagens Medisin leder debatten hvor Peter Prydz, <br> Anders Stave og Bernard Holthe er innledere. <br><br> </p><p>KAN KOMME ENDRINGER.</p>